LIIKUNTA

Liikuntasuositusten mukaan

  • 7-12 vuotiaiden tulisi liikkua vähintään 2 tuntia ja
  • 13-18 vuotiaiden 1-1 ½ tuntia päivässä.

 

Liikunnan ei tarvitse olla pitkäkestoista, vaan lyhyet 10-15 minuutin tuokiot pitkin päivää riittävät.

Tuokiot koostuvat koulumatkoista, koulu- ja välituntiliikunnasta sekä vapaa-ajan liikunnasta.


Miksi liikkua?

  • Päivittäinen liikkuminen on hyvinvoinnin ja terveyden perusta.
  • Liikkuva lapsi/nuori liikkuu myös aikuisena.
  •  Liikunta tukee itsetuntoa ja oppimista.
  • Liikunta vahvistaa luustoa sekä ennaltaehkäisee sydän- ja verisuonitauteja ja ylipainoa.
  • Aktiivisen toiminnan tuottama väsymys on luonnollista ja auttaa nukkumaan riittävästi ja hyvin.
  • Liikunta vaikuttaa positiivisesti mielialaan. Stressi, kiire, murheet yms. unohtuvat ja itsearvostus lisääntyy.


 

RUUTUAIKA

Ruutuajalla tarkoitetaan television, tietokoneen ja pelikonsoleiden ääressä vietettyä aikaa. Runsas ruutuaika vie tilaa liikunnalta ja saattaa haitata yöunta. Runsas ruutuaika tekee liikkumattomaksi ja voi aiheuttaa erilaisia lihasjännityksiä ja virheasentoja. Ruutuaikasuositus on korkeintaan kaksi tuntia päivässä.


PUKEUTUMIINEN

Vanhemmat huolehtivat että:

  • lapsella on puhtaat vaatteet päivittäin

  • vuodenaikaan / säähän sopiva asianmukainen vaatetus


Poutapilvi web design - P4 - julkaisujärjestelmä